Marrakech les deux premiers jours 12-13 mars

Dag1: Efter en 5,5 timmars resa från Arlanda var vi äntligen framme i Marocko. När vi klev av planet möttes vi av varma vindar och sol. Efter lång tids köande till passkontrollen tog vi en taxi till hotellet som ligger 3 km därifrån. Hotellet är väldigt fräscht och lyxigt men är framför allt väldigt centralt beläget. Efter ett snabbt klädombyte promenerade vi iväg för att växla pengar och äta. Efter vägen stötte vi på en arabisk man som pratade franska och som började guida oss runt i Marrakech efter vi hade frågat om vägen till en bankomat. Han tog oss till ett växlingskontor och ett mysigt lunchställe. När vi hade ätit dök mannen upp igen och tog med oss till souken/marknaden i Medina. Alla försäljare försökte locka in oss till deras marknadsstånd men vi var mest trötta och ville tillbaka till hotellet så efter ett tag lämnade vi mannen som krävde 400 dirham. Han fick dock inte allt. Tillbaka på hotellet duschade vi och käkade sedan middag på ett hotell i närheten innan vi tog en tidig kväll på grund av att vi inte sov många timmar på Arlanda natten innan.

Dagens visdomsord: Be aldrig om ris till kyckling med mandel! Då blir man dumförklarad och utskrattad....

Dag 2: Dagen började med frukost redan klockan 7 på hotellets restaurang. Vid 9-tiden blev vi upplockade av Khadijja som tog oss till skolan där hon jobbar som låg en halvtimme ifrån Marrakech. När vi var påväg in i skolan stod det elever i fönstrerna i alla åldrar och ropade och vinkade åt oss. Nu har vi bestämt vad vi ska utbilda oss till... KÄNDISAR!
Vi fick träffa både lärare, elever och rektorn på skolan. Alla var mycket entusiatiska över att träffa oss och några trevliga elever visade oss runt på skolan. Det var riktigt roligt och intressant men väldigt annorlunda mot hemma. Vi var på skolan i ungefär 3 timmar innan Khadijja guidade oss runt i samhället med bil där vi gjorde olika stopp. Eter det bjöd hon hem oss på en traditionell marockansk måltid bestående av gul couscous med grönsaker och lammkött. Det var riktigt gott och även spännande att få se ett marockanskt hem. Dagen har bestått av väldigt mycket franskapratande och har varit väldigt givande på många sätt.

Dagens visdomsord: Handla inte frukt av en gatuförsäljare i spöregn! Då blir man blöt....

;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;)