Classe 9: Quelques phrases de "Jeanine"

De fraser jag inte översatt har ni i uppdrag att översätta.
 
Faites l’amour pas la guerre   =  

À mon avis j’ai dû être adopté= enligt min åsikt måste jag vara adopterad

Hippie un jour, hippie toujours= en gång hippie, alltid hippie

La honte!= skammen/pinsamt! /skämskudde!

Un esprit sain dans un corps sain= en sund själ i en sund kropp

Tu parles d’un rebel= vi talar om en rebell här (ironiskt)

Le boulet final= sista kulan, dödsstöten, pricken över i, det värsta av allt

Rigoler=skratta,skämta

Cendrillon=

Ça c’est mon quotidien= Detta, det är min vardag

Il faut vraiement que je me tirer d’ici= jag måste verkligen sticka härifrån (eg. dra mig från här)

Je veux une vie carrée, organisée= jag vill ha ett fyrkantigt/inrutat liv, organiserat

Mon refuge secret= min hemliga tillflykt

On n’invente rien= man hittar inte på något, man uppfinner ingenting

Il n’y a pas de la place pour improvisation ici=

Concours de l’entrée de l’nternat= inträdesprov till internatskolan

Parfaitement maitrisée= bemästra perfekt

Un cheval sauvage=

Bonne balade mon petit poney= ha en trevlig promenad min lilla ponny

Tu me remplaces demain= du vikarierar för mig i morgon

Courte nouille?= kortaste spaghettin (deras version av kortaste strået)

Pense aux jeux olympiques= tänk på de olympiska spelen

C’est la chance de ta vie=

Je suis dans le film=  jag är inne i filmen

Une assurance multirisque= en allriskförsäkring

Vous allez vous taire= ni ska vara tysta

Vas-y, JJ=Heja! Gå på! Jeanine

Ma puce, mon canard= min loppa, min anka

Se conformer au règlement = följa reglementet

Je m’en fous= jag skiter i

C’est quoi le cathé?= vad är konfirmationen?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0