Marrakech le 14 mars

Dag 3: På morgonen var vädret mulet och det kändes kallt i luften när vi gick ner för att äta frukost vid halv 9. Efter det bytte vi om och promenerade iväg mot centrum för att rida på dromedarer. Vi möttes av 2 araber som hjälpte oss upp på varsin dromedar och tog med oss på en liten tur. Det var lite läskigt när den ställde sig upp men i det stora hela var det fantastiskt roligt och häftigt att pröva.

Vi hade inget mer inplanerat för dagen så vi bestämde oss för att promenera omkring i staden där vi gick genom både turistområden och bostadsområden. Det var intressant att se hur medelklassens marockaner bor. Sedan såg vi mycket vackra byggnader som tex. det kungliga palatset i utkanten av staden. I slutet av souken stannade vi till på en "affär" full med vackra marockanska porslinssaker där bl.a. 2 stora fat inhandlades. Vi hamnade även på en marknad med bl.a. mycket fruktstånd där alla försäljare var mycket trevliga. Vid ett av stånden köpte vi några av säsongens frukter som vi sedan mumsade på i en vacker park i solskenet. Under dagen hade molnen försvunnit och temperaturen hade stigit till en bra bit över 20 grader inne i stadskärnan. Solen var dessutom mycket stark vilket ledde till att vi brände oss ganska rejält eftersom vi inte hade räknat med detta väder och därför inte använt solkräm. Nu har vi 2 kokta kräftor med på resan.... ;)

När vi kom tillbaka till hotellet blev vi förskräckta över färgen på våra ansikten och bytte om till bikini för att ligga en stund vid poolen och förbättra nyansen. ;) En kort stunds solande blev det innan solen försvann bakom hotelltaket. Då fräschade vi upp oss innan vi gick ut för att äta middag som blev på en afrikansk restaurang. Vi beställde rätten "Mama Poulet" som bestod av kyckling, ris, stekta grönsaker, sallad och dressing med marockanskt bröd som tillbehör. Maträtten serverades på en planka och var mycket snyggt upplagd, formad som Afrikas kontinent. Det var väldigt gott! Efter det traskade vi tillbaka till hotellet för att uppdatera här på bloggen innan läggdags.

Dagens visdomsord: Underskatta inte Afrikas sol....
;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :)